طرح نظارت بر رفتار نمایندگان با همه پیچ و خم‌هایی که در مسیر تصویبش در مجلس قبلی پشت سر گذاشته و در نهایت با تأیید شورای نگهبان تبدیل به قانون شد، اکنون نخستین گام‌هایی را تجربه می‌کند که برای اجرای آن در مجلس نهم برداشته شده است.

asadolahi

روند تصویب این طرح با توجه به اینکه پیشنهادش نخستین بار در خردادماه 89 از سوی مقام معظم رهبری در دیدار با نمایندگان داده شده بود با وجود حساسیت‌ها و پیگیری‌های رسانه‌ای، در مجلس هشتم یک سال و نیم به طول انجامید. از سوی دیگر پس از تصویب طرح هنوز خبری از خروجی‌های اجرای این قانون در مجلس نهم به‌دست نیامده است. غلامرضا اسداللهی، نماینده تربت‌جام و از اعضای هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان پاسخگوی سؤالات ما در همین ارتباط بود.

  • تاکنون فعالیتی در زمینه بررسی گزارش‌های ارسالی احتمالی از رفتار نمایندگان داشته‌اید؟

تا به حال پرونده‌های مختلفی داشته‌ایم. برخی گزارش‌ها از ناحیه اشخاص به ما رسیده است. گزارش‌های دیگری را نیز برخی دستگاه‌های دیگر به ما داده‌اند. برخی شکایات دولت از برخی نمایندگان نیز به‌دست این هیأت رسید. مواردی را نیز برخی همکاران از خود مجموعه - غیراز نمایندگان - اطلاع دادند.

  • نتایج بررسی این موارد چه بود؟

تعدادی از این پرونده‌ها به جلسات هیأت آمد و درباره آنها بحث و بررسی شد. در برخی موارد از خود نمایندگانی که گزارش‌هایی از ایشان وصول شده بود دعوت به عمل آمد، ولی هیچ‌کدام از شکایات وارد تشخیص داده نشد. تنها یکی دو مورد منجر به تذکر به نماینده شد. درحال حاضر نیز پرونده‌هایی به اعضای هیأت ارجاع می‌شود که در جلسات هیأت مطرح می‌کنند.

  • پس تاکنون مورد ویژه‌ای نداشته‌اید؟ گفته شده پرونده‌هایی نیز به قوه قضاییه ارسال شده است؟

نه. گزارش تخلف خاصی نداشته‌ایم.

  • سازوکارهای اجرایی این قانون دقیقا مشخص شده است؟

آیین‌نامه این قانون طبق ماده 12خود قانون باید تدوین و برخی مصادیق مشخص می‌شد که وظیفه‌اش به بنده محول شده بود. الآن آیین‌نامه اجرایی تدوین شده است. فردا آیین‌نامه اجرایی را در جلسه هیأت مطرح می‌کنیم.

  • صحبتی وجود داشت مبنی بر اینکه قرار نیست گزارش‌های این هیأت علنی شود. درست است؟

نه. چنین نیست. بالاخره به شیوه‌ای نتایج آن اعلام می‌شود.

  • یکی از جنبه‌های تصویب این قانون این بود که مردم از صحت انجام وظایف نماینده‌هایشان در مجلس اطلاع پیدا کنند. گزارش تخلفات در مجلس قرائت می‌شود؟

اگر موردی باشد و به نتیجه‌ای برسد حتماً آمار می‌دهیم. البته حیثیت افراد نیز مهم است و نباید با آبروی افراد بازی کرد. کار هیأت محرمانه است ولی با توجه به اینکه خود هیأت می‌تواند حکم محکومیت بدهد و برابر ماده شش برخی مجازات‌ها را بدهد، اگر محکومیت قطعی شود اعلام می‌کنیم. باز به این شرط که مراحل تجدیدنظر خودش را نیز طی کرده باشد.

  • مسائلی مثل حضور و غیاب نمایندگان یا هدایای دریافتی نیز در دستور کار رسیدگی شما قرار دارد؟

نه. اینها به ما ارتباطی ندارد. فقط اگر هیأت رئیسه گزارشی بدهد ما رسیدگی می‌کنیم. البته بحث هدایا، برخی اعمال خلاف شئون نمایندگی و مسائل غیراخلاقی و امنیتی در صلاحیت کاری هیأت نظارت قرار دارد. گزارش‌های کمیسیون اصل90 نیز به این هیأت ارسال می‌شود.

کد خبر 198756
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز